onsdag 31 mars 2010

30 mars: Criminal Minds


Efter ett besök på jobbet och förberedelser inför födelsedags- och påskfirande fanns det inte kvar tillräckligt med ork i min sargade kropp för en hel långfilm. Det fick bli ett par avsnitt av min nyligen inköpta första säsong av "Criminal minds" istället.

Eftersom jag inte tittar på TV följer jag naturligt nog inte heller några serier. Däremot händer det att jag köper en och annan box. Att se en TV-serie på DVD är lite som att lyssna på en ljudbok - ett effektivt sätt att skilja agnarna från vetet. Lika tydligt som dåligt språk och omständligt berättande avslöjas i en ljudbok kan svagheterna i en serie uppenbaras när man tittar på flera avsnitt i rad på en DVD. Vid tidigare försök har jag lessnat på både "Millennium" och "Supernatural".

Men "Criminal minds", som handlar om ett gäng profilerare vid "FBI behavioural unit", håller faktiskt måttet - åtminstone än så länge. Ämnet, att fånga seriemördare, är ju inte särskilt originellt, men tydliga karaktärer (särskilt geniet Reid och tjejnörden Garcia är intressanta), ett riktigt hyfsat manus och en hel del finesser i berättartekniken gör att den här serien faktiskt klarar av att ses oftare än en gång i veckan som på TV.

Dagens replik

Reid:"Is it strange that I know 17th century ballads by heart? Do you think that's why I can't get a date?"
Elle: "Have you ever asked anyone out?"
Reid: "No."
Elle: "Maybe that's why you can't get a date."

1 kommentar:

  1. Köp madmen också.
    Och se An education
    glad påsk
    klas

    SvaraRadera