torsdag 1 april 2010

31 mars: Mannen från Mallorca (1984)


Efter att ha sett "Mannen på taket" kunde jag bara inte låta bli att hyra Bo Widerbergs andra klassiska polisfilm, "Mannen från Mallorca". Också den är baserad på en svensk kriminalroman, "Grisfesten" av Leif GW Persson (den mannen har hunnit göra en hel del annat i livet än att sitta och humma i "Efterlyst").

Här är sjuttio-talet utbytt mot åttio-talet och polisbrutalitet mot ministrar på bordell, annars är det mesta sig likt från "Mannen på taket". Inte minst skådespelarna.

Lite bekymmersamt tycker jag att det är när man använder exakt samma folk men för andra karaktärer. Thomas Hellberg, Sven Wollter och Håkan Serner är med här också - kanske poolen av svenska skådespelare inte räckte till ny casting. Några andra inslag finns dock, Niels Jensen (tänk vad kär man var i honom på "G"-tiden) och, lite oväntat, Hans Villius som justitieminister. Fast bäst av alla är ändå Ernst Günther, vilken genial skådespelare han var.


Ska jag jämföra de båda filmerna lägger jag ändå min röst på "Mannen på taket". Den här historien är rörigare och måste vara ganska svår att hänga med i om man inte har läst boken - en mycket bra bok för övrigt.
Dock, ett mycket stort plus för en av svensk films bästa biljaktscener någonsin - med en Volvo 240.

Dagens replik

Johansson: "Ja, svensk var den. Men god var den fan i mig inte."
(vid korvkiosk till Jarnebring som av politiska skäl vägrar att äta på McDonalds)

1 kommentar: