lördag 20 mars 2010

20 mars: Rosemary's baby (1968)


Skamligt är det. Här kallar man sig för skräckfilmsälskare och så har jag levt 38 år av mitt liv utan att se "Rosemary's baby". Fast jag har i alla fall läst boken av Ira Levin. Flera gånger.

"Rosemary's baby" var Roman Polanskis första Hollywoodfilm och handlar om ett ungt par som väntar sitt första barn. Mia Farrow, i en på den tiden mycket uppmärksammad Vidal Sasson-frisyr, spelar den blivande modern vars man utan hennes vetskap har sålt graviditeten till en grupp satanister i utbyte mot framgång som skådespelare. Med andra ord, hon är på smällen med djävulen. Det hela utspelar sig i "The Dakota building" i New York, samma hus som John Lennon bodde i när han dog (fast omdöpt till the Bramford i filmen).

Och just huset och den coola lägenheten som merparten av filmen utspelar sig i har stor betydelse för den här filmen. Det hade säkert varit enklare att spela in i studio, men alla konstiga kameravinklar man har tvingats till gör stämningen tätare och förstärker stackars Rosemary's tilltagande panik. Det finns säkert fler filmer som skulle ha mått bra av en sån lösning.

Något annat som slår mig är att den här filmen är riktigt läskig, trots att det inte finns en enda specialeffekt. Jag undrar om inte dagens möjligheter att visa vad som helst med datoranimationer ibland gör att själva berättandet hamnar för mycket bakgrunden. Jag tittade lite på bonusmaterialet till "Terminator Salvation" häromdagen och man kan inte låta bli att tycka att det är absurt hur man lägger ner månad efter månad för att skapa den perfekta datoranimerade terminator-motorcykeln eller en virtuell kopia av Arnold Schwarzeneggers ansikte (som ska användas i 20 sekunder) - medan man låter skådespelarna jobba med ett manus som verkar påhittat på en pisskvart. Det finns kanske trots allt saker som var bättre förr.

Sammantaget, tack vare starka skådespelarinsatser och en krypande skräckstämning, tycker jag absolut att "Rosemary's baby" platsar bland skräckfilmsklassikerna. Fast den allra största är och förblir ändå "Exorcisten", det hjälps inte.

Dagens replik

Rosemary: "What have you done to it? What have you done to it's eyes?"
Roman Castavete:"He has his father's eyes."

1 kommentar:

  1. En läskig historia. Polanski och Mia-fan har jag alltid varit.
    Kolla P:s Repulsion med Cathreime Denäööv.

    SvaraRadera