tisdag 23 mars 2010

22 mars: Indiana Jones och Kristalldödskallens rike (2008)


Efter de senaste dagarnas mer seriösa filmval var det idag dags för lite tanklös underhållning. För hur illa det än rimmar med min egen självbild så är jag faktiskt riktigt förtjust i äventysfilm. Både Mumien-filmerna och Pirates of the Caribbean tillhör favoriterna och även om det var länge sedan så tror jag bestämt att jag tyckte om Indiana Jones-filmerna på den tiden det begav sig. Alltså trodde jag att att jag skulle tycka om den här också. Men ack vad jag bedrog mig.

Det finns vissa saker man måste acceptera när det gäller äventyrsfilm. Som att de ofta är rasistiska, har alldeles för långa slagsmålsscener och har ett helt osannolikt händelseförlopp till exempel. Men nån måtta måste det väl ändå vara. För vad blir det av en film med en handling som är på samma gång helt otrolig och fullständigt ointressant, karaktärer som är så klichéartade att det är löjligt och ett skittöntigt manus? En hopplös soppa av planlösa specialeffekter och ändlös slagsmålskoreografi, det är vad det blir.

Jag förstår inte varför ingen under den här förmodligen tämligen komplicerade inspelningen har stannat upp och frågat sig: "Vad är det vi håller på med egentligen? Det här hänger ju inte ihop för fem öre!". Eller varför ingen sagt till Harrison Ford att han faktiskt är för gammal för att hålla på med sånt här. Eller varför ingen smugit fram till Cate Blanchett och viskat: "Spring, Cate, spring. Glöm bort den där fåniga ryska accenten dom har gett dig, minns "Elizabeth" och spring för livet!"

Dagens replik

Mutt: "The scorpion bit me!"
Dr Jones: "Was it big?"
Mutt: "Huge."
Dr Jones: "Don't worry. When it comes to scorpions, the bigger the better."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar