onsdag 17 mars 2010

17 mars: Det stora blå (1988)


Lovefilm är en fantastisk uppfinning, men lite oberäkneligt. Något blev fel med min lista och i stället för Hitchcock fick jag bara ännu fler avsnitt av "Mythbusters". Det fick därför bli något ur den egna samlingen idag.

Det var väldigt många år sedan jag såg "Det stora blå" och jag var lite orolig för att den inte skulle ha åldrats med värdighet. Men det har den. Det här är verkligen filmhantverk på hög nivå. Berättarrytm, musik, ljus, bildkomposition, allt är perfekt. Jean Reno är fantastiskt bra, Jean-Marc Barr är fantastiskt snygg och miljöerna likaså.

Man måste beundra Luc Besson, det är inga okomplicerade projekt han har gett sig på genom åren, som här med all undervattensfilmning och massor av olika locations. Eller som med specialeffekterna i "Det femte elementet", den kanske allra bästa "utomjordingar anfaller"-film som någonsin gjorts. Men trots tekniska utmaningar och stora budgetar så lyckas han ändå behålla sin egensinnighet och känsla för detaljer. Lite synd är det allt att han numera mest verkar förspilla sin tid med att göra uppföljare till "Arthur och Minimojerna".

En invändning har jag dock mot "Det stora blå" - könsrelaterat som så många gånger förr. Rosanna Arquettes karaktär är bra trälig, snubblar mest omkring och är i vägen. Och temat med män som försöker göra stora ting och kvinnor som försöker hindra dom genom att bli på smällen och tjata om kärlek känns väl måttligt fräscht. Men, men, man kan inte få allt här i världen.

Efter filmen var jag förresten tvungen att ta reda på vart den snygge fransmannen Jean Marc Barr egentligen tog vägen efter "Det stora blå". Det visade sig att han sedan dess i princip bara gjort filmer med en enda regissör...Lars von Trier! Lite oväntat kanske. Förutom att göra långfilm med von Trier har han också regisserat själv och dessutom spelat huvudrollen i musikvideon till "A charmless man" med Blur från 1995. Tänk, vad vore tillvaron utan Wikipedia?

Dagens replik

Uncle Louis: "Women are unpredictable. Like the sea."

2 kommentarer:

  1. Min favvoreplik är annars: "Taormina by night. Lucky dolphin, eh?"

    SvaraRadera
  2. Bra, men för lång
    Men, jag var ju lite kär i Rosanna Arquette så det funkade ändå.
    Som en liten saga.

    Kolla in Rosanna i Baby it´s you

    Klas

    SvaraRadera