fredag 26 mars 2010

26 mars: Rovdjuret 2 (1990)


Nu har jag sett film i 16 dagar i sträck och börjar ärligt talat känna mig lite mätt. I det läget finns bara en sak att göra; se en film man sett förut, vet att man gillar och som inte kräver det minsta tankeverksamhet. Eller med andra ord, dags för "Rovdjuret 2".

Egentligen är väl Rovdjuret-filmerna som rymdmonsterfilmer är mest - blodtörstiga monster med oövervinnerliga krafter möter panikslagna människor som förtvivlat försöker överleva. Men det som gör skillnaden för mig är två saker.


För det första är båda filmerna riktigt välgjorda, med väl använda specialeffekter och riktiga skådespelare - även i mindre roller. Det gäller både ettan, med Schwarzenegger och co som ska befria krigsfångar i djungeln, och den här som utspelar sig i ett framtida, krigsliknande Los Angeles. Jag föredrar dock tvåan, mest på grund av min starka aversion mot Vietnamfilmer (trots att djungeln i första filmen faktiskt ligger i centralamerika).


Den andra orsaken är Rovdjuret själv. Till skillnad från slemhögen Alien är det här ett monster som man på något märkligt sätt kan hysa vissa sympatier för. Egentligen är han (hon, den, det?) bara en cool kille som åker runt med sina kompisar i universum och samlar jakttroféer på olika planeter. Han vill bara ha lite skoj, helt enkelt. Faktum är ju att om älgar hade tillgång till filmutrustning skulle dom kunna göra en precis likadan film om oss. Det vore nåt, va?


I sommar kommer den tredje filmen, "Predators" och den här gången blir ett gäng skoningslösa yrkesmördare handplockade från jorden och släpps ner på Rovdjurens egen planet - som ofrivilligt storvilt i ett jaktreservat. Om filmen håller vad trailern lovar så är den nog sevärd. Däremot har jag hittills inte vågat se "Alien vs Predator"-filmerna. Jag har en vag känsla av att jag skulle bli besviken.

Dagens replik


Harrigan:
"You sure are an ugly mother..."
Rovdjuret:
"...fucker."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar