torsdag 25 mars 2010

25 mars: Casablanca (1942)


Det finns filmer som är så berömda att det nästan känns som man har sett dom, fast man inte har det. Och som, om någon frågar, man vill säga att man har sett eftersom man borde ha gjort det. Förvirrat? Hur som helst är "Casablanca" en sådan film för mig. Eller var, för nu har jag ju faktiskt sett den.

Egentligen borde det vara omöjligt att inte bli besviken på en så "stor" film som "Casablanca", förväntningarna borde döda den redan under förtexterna. Men jag blev faktiskt inte alls besviken, tvärtom. Visst, min allergi mot nazister kanske kliade en liten aning - men de verkar mycket lättare att hantera i svart-vitt. Och vad gör några nazister i en film med ett så otroligt, underbart manus som detta?

Rent filmtekniskt är inte "Casablanca" särskilt speciell, men alla fantastiska repliker (och skådespelarna som levererar dom förstås) gör den här filmen helt tidlös, fast den är gjord i en helt annan tid än vår. Det gör en ordnörd som mig nästan gråtfärdig.

Dessutom är ju Humphrey Bogart helt fantastiskt snygg, snacka om star quality. Tom Cruise, släng dig i väggen - hårt.

Dagens replik

Rick: "Here's looking at you, kid."

Trots hård konkurrens måste det bara bli den, högst upp på Premiere's lista över 100 berömda filmrepliker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar