onsdag 24 mars 2010

24 mars: American Splendor (2003)


Den största behållningen av min barndoms återkommande besök hos morfar var att jag då fick tillfälle att rota igenom min morbrors kvarlämnade MAD-tidningar, ett amerikanskt seriemagasin där alla den tidens vildsinta underground-tecknare fanns med. Och vildast av dom alla var Robert Crumb.

Samma Robert Crumb finns med som en bifigur i "American Splendor", en oscarsnominerad dokumentär/spelfilm om Harvey Pekar som på 70-talet tillsammans med Crumb förvandlade sitt eget eländiga liv som arkivbiträde och allmän loser till ett seriemagasin - och blev berömd på kuppen.

Jag hade aldrig hört talas om "American Splendor" innan jag hittade den i någons filmsamling på Lovefilm och tog hem den. Och en mycket speciell film är det. Den är en oerhört komplicerad blandning av dokumentär, spelfilm och tecknat där den riktige Harvey Pekar kommenterar och är speaker i scener som skådespelaren som spelar honom agerar i (närmare bestämt Paul Giamatti från "Sideways"), själv spelar i vissa identiska scener och där andra scener illustreras med teckningar ur serien om Harvey Pekar. Och som grädde på moset har Harvey Pekar i verkligheten gjort ett seriemagasin som handlar om att göra filmen.

Krångligt? Tja, det funkar faktiskt bättre än det låter, "American Splendor" är en riktigt underhållande film. Fast rent allmänt måste jag säga att det är något rätt tröttsamt över män som vägrar ta tag i sina personlighetsstörningar och istället låter sin cynism och depressiva läggning lägga sig som en blöt filt över omgivningen.

Dagens replik

Tobey: "You should try believing in something greater than yourself, Harvey. Don't you think that might cheer you up?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar